Het is zo veel meer

6 november 2018 - Moskou, Rusland

Ik ben inmiddels al twee maanden in Moskou en word nog steeds iedere dag met een glimlach wakker. Ik begin dit land steeds beter te begrijpen, weet steeds beter hoe ik op iets moet reageren en begin langzaamaan te begrijpen wat iemand in het Russisch tegen me zegt.

Laatst had ik een college van een Britse journalist die in Moskou woont. Een van mijn Russische klasgenoten vroeg of de Brit stereotypes had toen hij naar Rusland kwam. Ik dacht meteen ‘wij wel’. Wij Nederlanders hebben een heel ander beeld van het Rusland dat ik heb leren kennen. Natuurlijk zit ik hier in de hoofdstad en is alles hier veel moderner dan in de kleinere verderop gelegen steden in Rusland, maar toch, wij hebben een beeld van Rusland. Een negatief beeld van het land en de bevolking.

Als ik je nou eens vertel dat de Russen ontzettend veel geven om literatuur. Dat door de stad verspreid standbeelden staan van literaire iconen waar met veel respect mee om gegaan wordt. Dat jongeren gedichten van deze dichters uit het hoofd kennen. Geloof je dat dan? Het is niet het beeld dat jij, dé Nederlander, van Rusland hebt, maar het is waar. Russen hechten echt veel waarde aan literatuur. En dat geldt niet alleen voor literatuur, maar ook voor muziek.

Kan je je voorstellen dat er in Nederland muzikanten door de stad verspreid staan muziek te maken? En nee, dan heb ik het niet over die persoon die voor de supermarkt zit met zijn accordeon, maar over bandjes die in een park, bij het station of in een van de vele tunnels een showtje geven. Violisten in de metrohallen die het wachten op de metro leuker maken. Muzikanten die zo goed zijn dat je blijft staan. Gisteren heb ik bijna een half uur bij een ‘concert’ staan kijken, omdat ik er toevallig voorbij liep. Baboesjka’s die hun spullen aan de kant leggen, zodat ze op de muziek mee kunnen dansen. In Nederland heb je dit niet en is het zelfs verboden om zomaar muziek te maken op straat.

Dit is niet het beeld dat jij hebt als je het hebt over Rusland, of wel soms? Er zal vast een deel waar zijn van het Rusland waar jij over praat, maar Rusland is zo veel meer. Rusland is zo veel mooier dan je denkt. Rusland is een land dat nog zo veel geheimen voor ons heeft. Zo veel prachtige verstopte plekjes en gebruiken.

Na twee maanden begin ik dit land steeds beter te begrijpen, maar er is zo veel meer in dit reusachtige land. Dit land is zo veel bijzonderder dan je denkt.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Esther:
    7 november 2018
    Ik ben blij dat je het zo erg naar je zin hebt daar, een prachtige ervaring! Geniet er van en maak veel foto's, dan kunnen wij daar een beetje van mee genieten.
    Dikke kus voor jou, meiske! 😘
  2. Louise, Wim en Laura:
    7 november 2018
    Van harte gefeliciteerd meis! Ben benieuwd of iemand een gedicht voordraagt of een mooi optreden voor je verzorgt. Geniet van deze dag en koester de ervaringen die je opdoet! Ik ben denk ik 1 van degenen met vooroordelen, waarschijnlijk komt dat door de negatieve ervaringen die ik in het buitenland heb opgedaan met Russische toeristen... Maar gezien de inkomensstandaard in Rusland, zijn dat waarschijnlijk ook geen doorsnee Russen geweest. Toch maar eens overwegen om een trip die kant op te maken :-). Heel erg blij dat jij zo geniet! Dikke kus en knuffel van ons!