Bijzondere baantjes

27 september 2018

In Nederland zijn er ongeveer 350 duizend mensen werkloos. Iedereen solliciteert zich suf en doet er alles voor om het UWV tevreden te stellen. In Rusland hebben ze daar iets op bedacht, in plaats van het verplichten van sollicitatie- en netwerkgesprekken hebben ze gewoon overal een baan van gemaakt. Natuurlijk heb je in Rusland ook docenten, loodgieters, artsen en buschauffeurs, maar ze hebben meer.

Zo heb je de beveiligers die je paspoort controleren, de vrouw op de benedenetage die je paspoort nogmaals controleert, de vrouw die je paspoort controleert als je de was wilt gaan doen, de vrouw die bij de was zit en er op let of je wel opschrijft welke machine je gebruikt en de verdiepingsvrouwtjes waar ik al eerder over schreef. Ik ben er inmiddels achter wat de verdiepingsvrouwtjes doen. Je kruipt nu vast naar het puntje van je stoel van de spanning. Daar komt hij hoor. Ze geven de planten water. Shocking hè. Vond ik ook.

Naast de, laten we bijzondere zeggen, baantjes op de campus heb je nog een aantal andere bijzondere beroepen. Zo staat er in het metrostation een bewaker bij de beveiligingspoortjes met een detector in handen. Goede controle denk je dan, alleen doen deze bewakers nooit iets. Ze staan daar, meer niet. Onder aan de trap zit een vrouw in een glazen hokje. De vrouw wordt omringd door schermen met camerabeelden. De hele dag door zit de vrouw in het kleine hokje onder aan de trap. En nee, ze kan niet stiekem Netflixen. Onmogelijk.

Ik ben er inmiddels ook achter hoe het komt dat Moskou zo schoon is, je hebt namelijk ook de sigarettenopvegers. Juist ja, sigaretten opvegen is een job in Moskou. Net als de mensen die de roltrappen schoonmaken door met een doek langs de stilstaande ‘leuningen’ in het midden gaan. Blijft er hilarisch uitzien, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand in Nederland dit zou doen.

Dus.. dan toch maar iedere maand netwerkgesprekken houden en cursussen volgen bij het UWV?